PODSUMOWANIE WYJAZDÓW EPGD SPOTTERS W 2017 ROKU

2017 rok już za nami, przyszedł więc czas na podsumowanie naszych ubiegłorocznych podróży spotterskich.

Początek roku rozpoczęliśmy, można by powiedzieć, z „wielkim przytupem”. Wszystko za sprawą kolejnej wizyty w naszej stolicy, w której 10 lutego zagościł ogromny pasażerski Airbus A380 należący do linii Emirates. Była to dopiero czwarta wizyta tego kolosa w Polsce (i tym samym w Warszawie) z czego dwie były spowodowane przymusowymi lądowaniami z uwagi na stan zdrowia pasażerów. Przy okazji warto przypomnieć, iż A380 w konfiguracji jednej klasy, może zabrać na pokład aż 853 osoby.

Kolejna nasza podróż odbyła się w czerwcu, kiedy to odwiedziliśmy południową część naszego kraju, obierając kierunek na położony tuż pod samymi Tatrami – Nowy Targ. Podczas dwudniowej wizyty na lotnisku aeroklubowym i dzięki uprzejmości Dowódcy 56 Bazy Lotniczej mogliśmy fotografować z bliska liczne śmigłowce, zarówno na ziemi jak i w powietrzu. Dziękujemy raz jeszcze!

W pierwszych dniach lipca na lotnisku w Warszawie wylądował Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump. Rządowy amerykański Boeing VC-25A, nazywany Air Force One, to jeden z „rodzynków” lotnictwa tak więc nie mogliśmy przegapić tego wydarzenia. Tym bardziej, iż oprawę prezydenckich podróży dodatkowo zapewniają transportowe C17 – tym razem przyleciały aż cztery takie maszyny. Wyjazd, choć nieco spontaniczny, zdecydowanie zaliczamy do bardzo udanych i liczymy na kolejne wizyty przedstawicieli USA w Polsce.

Pod koniec lipca udaliśmy się do Mirosławca, aby towarzyszyć przebazowaniu polskich wojskowych samolotów Su-22 ze Świdwina. Ku naszym najśmielszym oczekiwaniom oprócz przepięknej pogody, udało się nam sfotografować samoloty w wyjątkowych malowaniach m.in. w szarym malowaniu, czarnego dzika czy tygrysa. Co więcej, po dotarciu na miejsce okazało się, iż 12 Baza w Mirosławcu to chyba najbardziej przyjazne spotterom lotnisko wojskowe w Polsce – jeszcze raz dziękujemy za miłe przyjęcie i umożliwienie wykonania tych wyjątkowych zdjęć.

W połowie sierpnia w Gdyni odbyły się pierwsze wieczorne pokazy lotnicze na Pomorzu. Dwudniowa impreza pod nazwą Aerobaltic 2017 była całkowicie darmowa i zorganizowana nad gdyńskim bulwarem i plażą. Pierwsze akrobacje można było podziwiać już o godzinie 16:00, jednakże najciekawiej zrobiło się po godzinie 20:00, kiedy słońce zaczęło chować się za horyzontem. Wówczas latające maszyny zaprezentowały się z kolorowymi ledowymi światłami, a ich akrobacjom towarzyszyły także piękne efekty pirotechniczne. Czekamy na kolejną edycję tych unikalnych pokazów! Być może będą one kiedyś na miarę belgijskich Sanicole Airshow, ale o tym trochę niżej…

W ostatnich dniach sierpnia odbyła się kolejna edycja największych polskich pokazów lotniczych Radom Airshow. Czujemy ogromny sentyment do tego miejsca i staramy się tam być za każdym razem, gdy impreza jest organizowana. W 2017 roku motywem przewodnim była 85-ta rocznica zwycięstwa Polaków w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych „Challenge 1932”, a w pokazach udział wzięło 11 państw. Pomimo kapryśnej i chwilami burzowej pogody wyjazd uznajemy za udany i gorąco wierzymy, iż w 2018 roku pokazy również zostaną zorganizowane, na co niecierpliwie czekamy.

W tych samych dniach co radomskie pokazy, na Słowacji odbywały się inne cykliczne pokazy lotnicze, organizowane pod nazwą SIAF. Ubiegłoroczna edycja okazała się jedną z najbardziej udanych, a to głównie za sprawą obszernych i efektownych pokazów dynamicznych, w których udział wzięli przedstawiciele ponad 12 krajów świata.

Początek września upłynął pod znakiem, można by powiedzieć, tradycyjnej podróży do Belgii. Na lotnisku pod miejscowością Leopoldsburg organizowane są najbardziej wyjątkowe pokazy lotnicze Sanicole Airshow rozpoczynające się późnym popołudniem. Niestety w minionym roku kapryśna pogoda (deszcz i niska podstawa chmur) bardzo ograniczyła pokazy dynamiczne, ale mimo wszystko warto było czekać do zmroku i podziwiać liczne efekty pirotechniczne. Już nie możemy doczekać się kolejnej edycji!

Na koniec warto zatrzymać się na chwilę u naszych południowych sąsiadów. W połowie września w czeskiej Ostravie odbyła się kolejna edycja NATO Days. Niestety wrześniowa deszczowa pogoda ostudziła nasze zdjęciowe marzenia, gdyż wiele pokazów dynamicznych zostało odwołanych. Mimo wszystko zgromadziliśmy spory dorobek zdjęciowy, a wykorzystując uprzejmość załóg udało nam się wejść do niektórych maszyn i sfotografować ich wnętrza i kokpity. Mamy więc nadzieję, że podczas kolejnej edycji będzie świeciło piękne słońce.

Tradycyjnie zorganizowaliśmy konkurs na najciekawsze zdjęcie wykonane podczas naszych podróży. Zwycięską fotografię, przedstawiającą samolot Lockheed Martin F-16A Block 20 MLU tuż po odpaleniu flar, wykonał podczas nocnych pokazów Sanicole Airshow 2017 Paweł Glink. Drugie miejsce przypadło Rafałowi Trzcińskiemu, który zaprezentował zdjęcie Sukhoia Su-27P Flanker w niebiesko-białym malowaniu Ukraine Air Force. Serdecznie gratulujemy laureatom i zachęcamy Państwa do bycia z nami w kolejnym roku naszej działalności.