PODSUMOWANIE WYJAZDÓW EPGD SPOTTERS W 2015 ROKU

Kolejny rok już za nami więc tradycyjnie zapraszamy do przeglądu odbytych podróży spotterskich naszego Stowarzyszenia w 2015 roku.

Sezon wyjazdów rozpoczęliśmy już w pierwszych dniach lutego kierując się do Ostravy. Celem podróży był największy na świecie samolot Antonov An-225 Mriya. Maszyna jest jedyna w swoim rodzaju z wielu powodów – sześć silników, 84 metry długości, 88,4 metra rozpiętości skrzydeł, 200 ton wagi i możliwy załadunek w ilości 250 ton przy jednoczesnym zasięgu 10000 km (maksymalny zasięg to 14500 km). Sam widok tego giganta jest niezapomnianym przeżyciem, a możliwość uchwycenia go w kadrze to już szczyt marzeń!

W kwietniu skromna część naszej ekipy dostąpiła  zaszczytu odwiedzenia bazy serwisowej LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS). Historia polskiej bazy sięga lat dwudziestych ubiegłego stulecia i przez lata działalności zyskała bardzo dobrą i rzetelną opinię, dzięki której obecnie obsługuje maszyny wojskowe i cywilne wielu przewoźników nie tylko z Polski.

Kwiecień to również miesiąc kolejnej edycji „Spotters Day” w 22 BLT w Malborku. Tym razem na pokazy przyjechało blisko 150 miłośników lotnictwa, którzy mogli obserwować przeloty polskich, niemieckich i belgijskich samolotów takich jak Mig-29, CASA C-295M, Eurofighter Typhoon oraz F-16.

Miesiąc później ponownie odwiedziliśmy stolicę. Do spontanicznej wizyty zachęcił nas przylot Antonova An-124 Ruslan, który jest mniejszym bratem olbrzymiego Antonova An-225 „Mrija”. Samolot ten ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 73,3 metra przy całkowitej jego długości 69,1 metra i napędzany jest przez cztery silniki.

Sierpień okazał się wyjątkowo ciekawy. Miesiąc rozpoczęliśmy od wizyty w Amsterdamie na czwartym  co do wielkości międzynarodowym lotnisku w Europie „Schiphol”. Celem podróży było „upolowanie” największego pasażerskiego samolotu świata Airbusa A380, który zaczął realizować loty z Amsterdamu do Pekinu dla linii China Southern.

Nieco później kolega Arek przy okazji wakacyjnego wyjazdu udał się na lotnisko Stockholm Bromma. Jest to nieduży, ale ciekawe położony obiekt wśród skalnych wzgórz co umożliwia spotting z wielu miejsc i różnych perspektyw.

Nie zabrakło nas również w Mińsku Mazowieckim, gdzie w 23 BLT koło Warszawy odbył się kolejny „Spotterday”. Grupa około 60 osób mogła obserwować pokazy maszyn takich jak Su-22, Mig-29 czy AH-64 Apache.

Najbardziej wyczekiwane jednak były pokazy Radom Air Show 2015, których termin zbiegł się z 75 rocznicą bitwy o Anglię. Przez dwa dni pokazów przewinęło się około 180 tysięcy widzów, wśród których nie zabrakło pokaźnego grona EPGD Spotters. To już XIV edycja zakończona organizacyjnym sukcesem i pokazem blisko 250 różnych statków powietrznych z 20 państw.

Wrzesień to kolejny obfity miesiąc. Skupimy się tutaj na pokazach Sanicole Airshow 2015 odbywających się w Belgii od kilku lat. W tym samym czasie odbywały się pokazy NATO Days w Ostravie, jednakże tym razem zdecydowaliśmy się pojechać w kierunku zachodnim zamiast na południe. Wybór ten okazał się strzałem w przysłowiową dziesiątkę. Jednak na samym Sanicole Airshow się nie skończyło – przy okazji odwiedziliśmy również bazę lotniczą Kleine Brogel, która stanowiła zaplecze dla odbywających się pokazów lotniczych. Dzięki temu sfotografowaliśmy legendarny samolot Lockheed Super Constellation latający obecnie pod pieczą Breitlinga.

Podczas powrotu z belgijskich pokazów zatrzymaliśmy się jeszcze w dwóch miejscach – w Lipsku i we Frankfurcie. Na pierwszym lotnisku spędziliśmy tylko 15 minut, gdyż lotnisko operuje w godzinach wczesnoporannych i późnowieczornych, lecz mimo to udało nam się sfotografować m.in. Boeinga 747 przewoźnika Kalitta Air. Drugi przystanek na największym lotnisku w Niemczech pozwolił nam uwiecznić samoloty takie jak Boeing 777 United, Boeinga 767 Uzbekistan Airways, Airbusy A330 Air Canada i American Airlines oraz maszyny Lufthansy Airbus A380 i Boeing 748. Koniecznie trzeba wspomnieć, iż omawiamy port lotniczy jest wart odwiedzenia co roku podobnie jak Heathrow w Londynie.

Wrześniowe wojaże zakończyliśmy sobotnią wizytą z Łasku, gdzie odbył się dzień otwarty koszar z okazji Święta Drugiego Skrzydła Lotnictwa Taktycznego i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. W ramach pokazów zaplanowano piknik lotniczy z pokazami dynamicznymi oraz wystawę statyczną i liczne imprezy i zabawy towarzyszące. Sporą niespodzianą okazał się niezapowiadany wolny i niski przelot amerykańskiego kolosa transportowego Boeinga C-17 Globemaster III wraz z późniejszym lądowaniem.

Wyjazdowy sezon zakończyliśmy w październiku. W połowie miesiąca, dzięki uprzejmości rzecznika prasowego malborskiej 22 BLT, uczestniczyliśmy jako widzowie we wspólnych ćwiczeniach niemieckich Eurofighterów Typhoon 2000 z polskimi Migami-29 połączonych z krótkim zwiedzaniem zabytkowych samolotów znajdujących się na terenie 22 BLT.

Ostatnim przystankiem 2015 roku okazała się wizyta w Porcie Lotniczym Olsztyn-Szymany, gdzie dzięki uprzejmości przedstawicieli omawianego lotniska, mogliśmy zwiedzić i sfotografować najnowszą inwestycję lotniczą na mapie Polski. Dodatkową atrakcją była również unikalna możliwość wykonania zdjęć terenu lotniska z pokładu samolotu Aeroprakt 22L, za które bardzo dziękujemy. Aby zapoznać się ze szczegółami przedmiotowej inwestycji zapraszamy do naszego artykułu z października, a władzom lotniska życzymy powodzenia w realizacji założonych planów i wykorzystania pełnej przepustowości lotniska.

To już niestety koniec tego artykułu. Wszystkich sympatyków lotnictwa zapraszamy do obejrzenia konkursowych zdjęć na najciekawsza fotografię roku z naszych wyjazdów. Laureatem został Paweł Glink, który wykonał wieczorne ujęcie śmigłowca AH-64D Apache podczas pokazów Sanicole Airshow w Belgii. Pawłowi jeszcze raz gratulujemy, a wszystkich Państwa zachęcamy do śledzenia kolejnych wątków opisujących spotterskie podróże EPGD Spotters.