ANTONOV AN-124 RUSŁAN W GDAŃSKU!

ANTONOV AN-124 RUSŁAN W GDAŃSKU!

Bieżący rok jest jak dotąd wyjątkowy dla wszystkich trójmiejskich miłośników awiacji – wszystko to za sprawą częstych odwiedzin samolotów wojskowych i transportowych, nie spotykanych na co dzień na gdańskim lotnisku.

6 czerwca 2016 r. w Gdańsku wylądował długo oczekiwany i drugi co do wielkości samolot na świecie – transportowy Antonov An-124 Rusłan. Ta czterosilnikowa bestia produkowana była w latach 1985-2004 i w tym czasie powstało 56 sztuk. Co ciekawe, jak podają różne internetowe media, po wielu latach zmagań i problemów prawnych na przełomie 2009 i 2010 roku podobno doszło do zakontraktowania dostawy 20 sztuk nowych samolotów dla sił powietrznych Federacji Rosyjskiej. W 2010 roku linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines wyraziły zainteresowanie nabyciem od 20 do 40 sztuk nowych egzemplarzy, które miałyby być dostarczone do 2020 roku.

Parametry opisujące maszynę są imponujące – aż trudno uwierzyć, że tak wielka i ciężka konstrukcja bez problemów wzbija się w powietrze. Rusłan ma 69,1 m długości, 73,3 m rozpiętości skrzydeł i 21,08 m wysokości. Samolot ma aż 24 koła, które muszą udźwignąć jego możliwą masę startową wynoszącą maksymalnie aż 392 tony (masa własna to 175 tony). Taka ilość kół i wzmocniona solidna konstrukcja pozwala na lądowania na lotniskach o słabej infrastrukturze oraz na nieutwardzonych pasach lub zmrożonym śniegu. Rusłan może latać z maksymalną prędkością 850 km/h, maksymalny pułap jego lotu wynosi aż 12 tys. km. Przestrzeń ładunkowa ma długość 36,5 m, szerokość maksymalnie 6,68 m i wysokość 4,4 m, co daje 1160 m3 kubatury (dla porównania przestrzeń ładunkowa C-5 Galaxy ma 880 m3 kubatury). Załadunek może odbywać się zarówno od tyłu, jak i od przodu po uniesieniu sekcji dziobowej. Na koniec warto dodać, iż na wyposażeniu znajdują się dwa agregaty APU umożliwiające uruchomienie silników, nawet w przypadku braku urządzeń rozruchowych w miejscu lądowania, co daje samolotowi niezależność i zwiększa uniwersalność.

Na koniec jako ciekawostkę warto wspomnieć, iż Rusłanem ustanowiono kilka rekordów: najwyższy pułap 10750 m z ładunkiem 171,2 ton, 25,5 godzinny przelot bez międzylądowania na trasie 20150 km oraz przelot z najcięższym pojedynczym ładunkiem 135,2 tony (ten rekord został dopiero pobity w 2009 roku przez An-225 Mriya).

Zapraszamy do obejrzenia przygotowanej fotorelacji i zapraszamy do kolejnych odwiedzin na naszej stronie internetowej i Facebooku.

Tekst: Rafał Trzciński